Każdy fotograf zdaje sobie sprawę z tego, że idealny obiektyw nie istnieje. Nawet ten z wyższej półki może być obarczony najróżniejszymi wadami układu optycznego. Warto wiedzieć, jakie rodzaje może przybrać wada obiektywu oraz w jaki sposób zniwelować jej negatywny wpływ na wykonywane zdjęcia. Czy wady można wykorzystać w kreatywny sposób?
Abberacje chromatyczne
Są to jedne z wad, które w obiektywach występują stosunkowo często. Szczególnie widoczne są w przypadku, kiedy fotografia wykonywana jest pod światło. Można wtedy zauważyć różnokolorowe obwódki, które pojawiają się wokół krawędzi przedmiotów. Abberacje są wynikiem zakrzywiania się barw światła pod różnym kątem. Tego typu wada niestety jest niemożliwa do wyeliminowania, jeśli zdjęcie ma być wykonane pod światło. Już po wykonaniu ujęcia, można się jej pozbyć, korzystając z programu do obróbki graficznej.
Dystorsja
Jest to wada obiektywu, która prowadzi do zniekształcenia obrazu. Polega ona na tym, że obraz jest powiększany w różny sposób, w zależności od osi obiektywu. Obraz może być bardziej zakrzywiony w okolicy krawędzi kadru. Efekt ten można zaobserwować głównie w obiektywach typu „rybie oko” oraz obiektywach szerokokątnych. Przykładowo, w przypadku dystorsji beczkowej, środek obrazu może wydawać się wypukły. Z kolei w dystorsji poduszkowej – wklęsły i zapadnięty. Z tą wadą ciężko jest walczyć, można jednak wykorzystać ją w sposób kreatywny, tworząc zdjęcia artystyczne, zakrzywione w celowy sposób.
Winietowanie
Winietowanie to wada obiektywu, której skutkiem jest zaciemnienie lub rozjaśnienie rogów ujęcia. Profesjonalni fotografowie bardzo często wykorzystują ją do tego, by przyciągnąć uwagę widza do tego, co dzieje się w centrum kadru. Dlatego też bardzo często wady tej nie usuwa się, a wręcz przeciwnie – dodaje się ją do zdjęcia. Jeśli jednak jest ona zbędna – można usunąć ją przy pomocy programu do obróbki zdjęć.
Flara jako wada obiektywu
Pod postacią flary kryją się różnego rodzaju odblaski, które pojawiają się na fotografii, jeśli poza kadrem istnieje silne źródło światła. Flara powstaje, kiedy na różne elementy układu optycznego obiektywu oddziałują promienie światła. W przypadku droższych obiektywów, flara jest bardziej łagodna i przyjemna dla oka. Niektórzy celowo dodają odblaski w programie graficznym, by wzmocnić artystyczny przekaz zdjęcia.
Wady obiektywów są czymś, czego w profesjonalnej fotografii nie da się uniknąć. Można jednak nauczyć się z nimi żyć, a nawet wykorzystywać je dla lepszego ujęcia.