Jak zbudowana jest manualna skrzynia biegów?

W większości pojazdów, które poruszają się po polskich drogach są samochody wyposażone w manualną skrzynię biegów. Większość kierowców chwali sobie takie rozwiązania, choć niektórzy wolą automatyczną. A jak wygląda skrzynia biegów manualna?

Budowa manualnej skrzyni biegów

Skrzynia biegów manualna posiada wewnątrz wałki. Jest to wałek sprzęgłowy, główny i pośredni. Na wałku sprzęgłowym osadzone jest koło zębate, które przekazuje na koło zębate wałka pośredniego napęd. Na wałku pośrednim oraz na głównym zamontowane są koła parami i odpowiadają one biegom w skrzyni. Koła zębate sprzęgnięte są ze sobą i osadzone są obrotowo. Podczas włączania poszczególnych biegów pozostałe koła są rozłączane. Oczywiście, aby wszystko sprawnie działało musi być odpowiednie smarowanie, które zapewnia olej. Może i brzmi to nieco skomplikowanie, ale jedynie dla laika motoryzacyjnego. Na szczęście są fachowcy, którzy się na tym znają.

Eksploatacja skrzyni biegów manualnej

Jak o każdą część w samochodzie, także i o skrzynię biegów należy dbać. Pierwszą i podstawową sprawą jest zapobieganie przegrzaniu jej. Aby tego uniknąć należy nie jeździć na wysokich obrotach przez długi czas. Podczas zmiany biegów należy pamiętać o wciśnięciu sprzęgła do końca. Wielu kierowców tego nie robi, a w konsekwencji takie postępowanie może doprowadzić do awarii synchronizatorów. Bardzo często kierowcy redukują biegi przy zbyt wysokich prędkościach. Wówczas może dojść do odcięcia zapłonu, a to bardzo znacząco przeciąża skrzynię biegów oraz sprzęgło. W takiej sytuacji można także uszkodzić dodatkowo pasek rozrządu, co grozi już poważną awarią silnika i bardzo wysokimi kosztami, które trzeba będzie ponieść na naprawę auta. Nie powinno się jeździć także na tak zwanym „półsprzęgle”. Najczęściej taka sytuacja ma miejsce, gdy się stoi w korkach. Taka jazda obciąża mechanizm w skrzyni biegów, a to prowadzi do jej przegrzania i szybszego zużycia.

Jak dbać o skrzynię biegów?

Przede wszystkim należy unikać powyższych błędów, które mogą spowodować awarię skrzyni biegów. Jeżdżąc rozmyślnie i spokojnie można przez długie lata używać skrzyni biegów, która nie będzie sprawiała żadnych problemów. Z racji tego, że w skrzyni biegów manualnej znajduje się olej, to warto jest go wymienić po każdych przejechanych 100 tysiącach kilometrów. Nie jest to często stosowana praktyka, gdyż producenci uważają, że manualne skrzynie biegów są niezniszczalne. Jednak wymiana nie jest kosztowna, a wspomoże mechanizm skrzyni i zapewni jej dłuższą żywotność.

Redakcja nantech.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.