Kiedy należy wymienić sprzęgło?

Sprzęgło niestety, jak każda inna część auta się zużywa lub ulega awarii. Niestety wymiana sprzęgła jest czasochłonna i dość kosztowna. Auto należy oddać do doświadczonego mechanika, który wymieni sprzęgło na nowe.

Kiedy wymienić sprzęgło na nowe?

Sprzęgło ulega podczas jazdy dużemu obciążeniu. To za jego sprawą można zmienić bieg i zatrzymać auto bez konieczności wyłączenia silnika. A jakie objawy są charakterystyczne na zużytego sprzęgła? Przede wszystkim w przypadku pojawienia się słabego przyspieszenia pojazdu. Gdy w kabinie wyczuwa się nieprzyjemny zapach spalenizny, to najczęściej świadczy o spaleniu sprzęgła. W przypadku, gdy chcemy gwałtownie przyspieszyć lub szybko ruszyć, a auto nie reaguje lub słabo reaguje, to sprzęgło może być do wymiany. Sprzęgło należy wymienić, gdy słyszalny jest szum z okolic skrzyni biegów lub lewarek zmiany biegów zaczyna dość mocno drgać. Jeśli trudno wrzuca się pierwszy lub wsteczny bieg, to może to świadczyć o awarii sprzęgła.

Koszt wymiany sprzęgła

Cena wymiany sprzęgła jest uzależniona od klasy samochodu oraz tego, czy wymiana będzie całkowita lub jedynie niezbędna będzie regeneracja. W autach nieco starszych koszt ten wynosi w granicach około 500 złotych. W nowocześniejszych samochodach jest to kwota rzędu 1000 złotych. A w najdroższych modelach można liczyć się w kosztami w wysokości nawet do 4000 złotych. Cena uzależniona jest od ilości pracy mechanika. Zależy ona od tego, ile części trzeba zdemontować podczas wymiany. Pomimo tego, że koszt jest spory, to nie warto próbować wymieniać sprzęgło samemu, jeśli się do końca na tym nie zna. Bo można więcej narobić szkód i kosztów niż to warte. Lepiej oddać sprawy w ręce zawodowca.

Jak dbać o sprzęgło?

Sprzęgło zazwyczaj wymieniane jest co około 150 tysięcy kilometrów. Aczkolwiek nie jest to reguła. Wymiana sprzęgła zależy przede wszystkim od stylu jazdy. Bardzo często wielu kierowców popełnia takie same błędy, co powoduje znacznie szybsze zużycie sprzęgła, które może być do wymiany nawet po przejechaniu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów. Jakich błędów unikać, aby sprzęgło nie zużyło się szybciej? Przede wszystkim nie powinno się bardzo szybko puszczać sprzęgła, powinny to być ruchy płynne, powolne. Ruszanie z piskiem opon niekorzystnie wpływa na ten element samochodu, a także ruszanie przy zbyt wysokich obrotach. Kierowcy szczególnie stojąc i poruszając się w korkach mają tendencję do jazdy na półsprzęgle, co źle wpływa na jego kondycję. Dbając o płynna jazdę i unikając tych błędów można liczyć na bezawaryjność sprzęgła.

Redakcja nantech.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.