Łowienie z brzegu może być samą przyjemnością dla początkującego wędkarza. Z czasem uczymy się jednak o przewagach wypłynięcia na wodę łódką. Nie wszystkie ryby dobrze biorą na płyciznach! Z dala od brzegu panuje też większa cisza i spokój. Ale wiosłowanie to dodatkowy wysiłek, nieraz zbędny. Jakiś czas po zakupie łodzi lub pontonu (a może od razu?) pytamy więc o napęd. I pojawia się pojęcie: silnik zaburtowy do łodzi.
Konstrukcja silnika do łodzi wędkarskiej
Nie płoszyć ryb! Wielu pasjonatów łowienia powtarza to zawołanie jak mantrę. A silnik, na szczęście, nie oznacza hałasu. Współcześnie praktycznie wszystkie modele przeznaczone dla wędkarzy są elektryczne. Jak nazwa wskazuje, są one mocowane za burtą, na krawędzi łodzi. Najczęstsze są modele pchające jednostkę, mocowane do deski pawężowej na rufie. Spotyka się też dziobowe. To konstrukcje osobne od danej łodzi, istotna więc jest ich waga i łatwość demontażu.
Silnik zaburtowy do łodzi to… nie tylko silnik. Co składa się na całą konstrukcję? Zacznijmy od uchwytu, czyli rumpla. Jest to ramię, którym operuje sternik. Porusza ono bezpośrednio silnikiem. Dla większej wygody rumpel może być teleskopowy. Jego rączka jest też podnoszona w różnym zakresie, zależnie od modelu. Taki silnik często jest przewożony samochodem, dlatego odstającą sztycę rumpla można zazwyczaj złożyć o 90°, aby ułatwić załadunek.
Konieczny jest też wspornik, czyli uchwyt do szybkiego i mocnego przymocowania silnika do krawędzi łodzi. Posiada kilka śrub, które umożliwiają regulację w ograniczonym zakresie. Podczas kupna zwróćmy baczną uwagę, czy na pewno będziemy w stanie przyczepić wybrany model do naszej łodzi!
Rączka i wspornik są zamontowane do pionowej kolumny. Jest to wał zanurzony w wodzie, a na jego dolnym końcu znajduje się najważniejszy element, czyli sam silnik. Nowocześniejsze konstrukcje są bezszczotkowe, co zwiększa ich żywotność. Zazwyczaj wał silnika bezpośrednio porusza śrubą napędową – dwu- lub trzyłopatkową. Te ostatnie przeznaczone są do cięższych łodzi, aby wydajniej przekształcać większą moc silnika w siłę ciągu.
Silnik zaburtowy do łodzi – na co zwrócić uwagę?
Producenci dodają do swoich konstrukcji liczne udogodnienia, m.in:
-
wskaźnik naładowania akumulatora;
-
maximizer zamiast skrzyni biegów – umożliwia płynną regulację obrotów, aby móc ustawiać dowolną szybkość;
-
zdalny pilot sterujący;
-
pedały nożne do sterowania;
-
anodowana kolumna, szczególnie odporna na korozję;
-
moduł GPS, np. aby utrzymać stałą pozycję na łowisku;
-
autopilot.
Wybierz model najlepszy dla Ciebie i ciesz się swobodnym wędkowaniem!